Leerlingen leren het meest over monumenten door ze zelf te laten ontdekken. Met een lesprogramma, inclusief een voorbereidende game en opdrachtkaarten voor onderzoek.
Leer de kinderen iets over monumenten
Als onderdeel van het lesprogramma van de Open Monumentendag is voor de bovenbouw van het basisonderwijs een spel ontwikkeld; Monumenten match.
Alle monumenten zijn tot in details uitgewerkt en bevinden zich in een stad of landschap waar je een rondje kunt maken.
Het doel van dit spel is dat alle Monumensjes (hierover later meer) naar hun eigen monument gebracht moeten worden, door goed naar de aanwijzingen te luisteren.
Hierbij is ook een interactieve quiz en een factsheet per monumenttype ontwikkeld. Hiermee kunnen de leerlingen zich vóór hun bezoek aan een monument in het thema verdiepen.
Opdrachtgever
Stichting Open Monumentendag. Ontworpen in dienstverband van Volta.
Middelen
Interactieve game. Lesprogramma.
Discipline
Game design, character design, lesmethode








Klik of sleep de beelden
Monumensjes
Om elk monument een persoonlijke gids te geven zijn er zeventien figuurtjes – de Monumensjes – ontwikkeld. Dit zijn de oorspronkelijke bewoners van de verschillende monumenten. Deze characters worden in al het lesmateriaal gebruikt.
Ze hebben allemaal een allitererende naam gekregen, zoals bijvoorbeeld Bertus Boef, Roderick de Ridder, Walter de Wachter en Regina van Rijkestein.

Lesprogramma
Voor elk type monument is een opdrachtkaart ontwikkeld. De leerlingen kunnen zo allerlei vragen beantwoorden, terwijl ze op excursie zijn.
De docenten en rondleiders hebben een handleiding waarin het hele lesprogramma inclusief voorbereiding en programma is uitgelegd.

